Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Nie potrzebna ci do tego sztaluga, płótno i farby. Wystarczy arkusz papieru, samoprzylepne karteczki i kolorowe pisaki (lub jak wolisz – flipchart, postity i markery). Nie musisz też mieć talentu plastycznego, wystarczy mieć otwarty umysł i poznać metodę. Najważniejsze jednak to chcieć!
  • Po pierwsze, wyjdź poza granice własnych przekonań
  • Po drugie, wejdź w nieswoje buty
  • Po trzecie, słuchaj innych i otwórz się na pozornie absurdalną wiedzę
Malowanie obrazu to w rzeczywistości tworzenie Mapy Empatii Klienta. To metoda, która pomaga zrozumieć co twój klient myśli i czuje. Pozwala skupić się na jego doświadczeniach i potrzebach. Służy jako podstawa do własnych przemyśleń albo jako kanwa do realizacji warsztatu z zespołem, w którym chcesz zbudować empatię z końcowym użytkownikiem. To prosty schemat wizualny i dziesiątki pytań. Sprawdza się na każdym polu zawodowym. Z reguły doskonale znasz swoje własne zaplecze. Jesteś w pełni świadomy swoich umiejętności, zasobów, możliwości produkcyjnych czy zakresu oferowanych przez Ciebie usług. Czy, jednak, równie dobrze znasz swojego klienta? Istnieje ryzyko, że informacje, jakie o nim posiadasz to jedynie mylne przekonania. Pełna i aktualna wiedza o kliencie to dla marketingowców „Święty Graal”. To ona pozwala skutecznie sprzedać to, co masz do zaoferowania. Mapa Empatii obejmuje sześć obszarów badawczych zamkniętych w prostym schemacie wizualnym. Każdy obszar to określony zestaw pytań. To właśnie one odgrywają kluczową rolę. Prowadzą do zaskakujących odpowiedzi i są bardzo inspirujące w poszukiwaniu nowych rozwiązań. A zatem spróbuj wejść w buty klienta i dowiedzieć się czegoś więcej niż „czym się kieruje podczas zakupu, gdzie mieszka, ile ma lat i jak duży jest jego portfel”.
  • Jakie opinie twój klient wyraża wieczorem, przy piwie, w niezobowiązującej sytuacji?
  • Co prawdopodobnie mówią o nim jego najbliżsi przyjaciele?
  • Co spędza mu sen z powiek?
  • W jakich sytuacjach nie mówi tego, co naprawdę myśli?
  • Jakiego ryzyka najbardziej się obawia?
Odpowiedzi obnażają prawdopodobne problemy. Ty masz szansę rozwiązać je z wyprzedzeniem. To również przedpole dla nowych genialnych pomysłów. Każdy produkt czy usługa zbudowana jest z dwóch wartości: podstawowej i dodanej. Pierwsza jest obecna zawsze. Drugą trzeba się wyróżnić. Wygra ten, kto lepiej rozpozna ukryte potrzeby i na tej podstawie stworzy unikatowy i szyty na miarę dodatek. Koniec końców, chodzi przecież o to, by sprzedać klientowi „zadowolenie”.
© 2019 Pictorial
Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Podziel się opinią!

Informacja zwrotna jest dla nas bardzo ważna.
Podziel się swoją opinią w komentarzu i udostępnij tę treść znajomym na swojej ulubionej platformie!

Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Przeczytaj również...

Tymczasem w portfolio...

Bądź na bieżąco!

Dołącz do nas w mediach społecznościowych!

Na bieżąco otrzymuj informacje o nowych treściach na stronie, a także oceniaj i komentuj nasze publikacje w ramach dyskusji na naszym Facebookowym profilu!

Jesteś ciekaw nad czym obecnie pracujemy? Chcesz wiedzieć, co aktualnie nas inspiruje? Obserwuj nas na Instagramie!