Fachowiec – marketingowiec

Jak go rozpoznać i co może zdziałać w dobie kryzysu?

Status „fachowca” zdobywa się poprzez doświadczenie. Idąc za klasykami – praktyka czyni mistrza.
W moim odczuciu, największą wartość mają Ci mistrzowie, którzy popełnili mnóstwo błędów, potrafili wyciągnąć z nich wnioski i zastosować je w dalszych działaniach. Warto jest więc zadać marketerowi pytanie: Jakie błędy popełniłeś w swojej praktyce i co ci to dało? Albo prościej: Kiedy się przewróciłeś i czego się nauczyłeś? Jeśli potrafi o tym opowiedzieć, bez cienia wstydu, a być może wręcz z dumą, to mamy do czynienia z kimś, komu warto przyjrzeć się bliżej.

 

Działanie w sytuacjach nieokreślonych

W marketingu ważne jest to, jak wychodzić z opresji, jak stawić czoła kryzysowej sytuacji. Jak zwykłej rzeczy nadać niezwykłą wartość, jak przekonać kogoś nieprzekonanego. Jak zmienić utrwalone już postrzeganie. Jak na nowo opowiedzieć o produkcie, któremu podobnych są na rynku setki. Marketing potrzebuje ludzi, którzy mają umiejętność działania w sytuacjach nieokreślonych i nieprzewidywalnych. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z wysoko rozwiniętym rynkiem konsumenckim, gdzie odkrywanie nowych potrzeb i próba ich skutecznego komunikowania nie są łatwymi zadaniami.

Pandemia – nagła sytuacja kryzysowa

Probierzem marketingowego potencjału staje się nagła sytuacja kryzysowa, taka jak pandemia. Siła i szybkość rażenia tego zjawiska nie mieści się w żadnym scenariuszu biznesowym. Co może w tej sytuacji zdziałać marketing? Jeśli tylko branża nie jest wykluczona z działania przez rządowe zakazy – bo tego marketing nie uzdrowi – należałoby się pochylić nad wartością i obietnicą produktu lub usługi. Może jest jakiś aspekt, którego komunikację możemy wzmocnić, podkreślić, nagłośnić? Może nowa sytuacja nadaje nową wartość temu, co tworzymy? Jak możemy o tym opowiedzieć? Gdzie możemy to upublicznić, by pozyskać uwagę szerokiego grona odbiorców? Czy chcemy mówić językiem strachu i potęgować w ludziach lęk, czy raczej językiem korzyści i nowych wartości? A może czas otworzyć się na nową formę dystrybucji? Może warto wyjąć z szuflady dawne projekty, na które nigdy nie było czasu i sprawdzić jak one mogłyby zafunkcjonować w nowej rzeczywistości? Takie właśnie pytania stają się katalizatorem marketingowej kreatywności. Wielu, w czasie pandemii, decyduje się na dywersyfikację portfolio. To duża zmiana, która dotychczas wzbudzała strach i obawę przed nowym. W obliczu pandemii, dywersyfikacja przestaje budzić obawę, a staje się pretekstem do otworzenia nowego rozdziału biznesowego.

Co z branżami, którym działać nie wolno?

Zaplanuj swój powrót. Zwykle, wszelkie działania wizerunkowe lub promocyjne wdrażane są ad hoc, bez uprzedniego przygotowania. Teraz jest czas, by dobrze przemyśleć swój powrót na rynek. Tym bardziej, że to nie będzie ten sam rynek i ta sama potrzeba odbiorców! Wiele zmieni się w podejściu dotychczasowych klientów do Twojej usługi, czy produktu i w ich oczekiwaniach. Warto przemyśleć swoją obietnicę, zakres usługi lub też sposób jej wykonywania. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: Co stanie się dla nich najważniejsze? Czego nowego mogą oczekiwać? Jaką nową obietnicę mogę im dać? Jaką wartość produktu mogę im zapewnić?

Różnorodność – siła skutecznych rozwiązań

Siła skutecznych rozwiązań marketingowych tkwi w różnorodności osób, które je tworzą. Jeśli masz taką możliwość, nie opieraj swoich planów wyłącznie na swoim odczuciu lub też opiniach ludzi podobnie myślących. Poznaj różne ścieżki myślenia i działania. Wtedy rodzą się najlepsze koncepcje!

 
© 2020 Pictorial
Fachowiec – marketingowiec
Jak go rozpoznać i co może zdziałać w dobie kryzysu?

Podziel się opinią!

Informacja zwrotna jest dla nas bardzo ważna.
Podziel się swoją opinią w komentarzu i udostępnij tę treść znajomym na swojej ulubionej platformie!

Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Przeczytaj również...

Co znaczy „być kreatywnym”?
Sylwia Piskulska

Co znaczy „być kreatywnym”?

Kreatywni ludzie rzadko szukają rozwiązań. Częściej szukają problemów do rozwiązania. Niejednokrotnie do rozwiązania przez innych! Choć brzmi to paradoksalnie, jest prawdziwe.

Czytaj więcej »

Tymczasem w portfolio...

Bądź na bieżąco!

Dołącz do nas w mediach społecznościowych!

Na bieżąco otrzymuj informacje o nowych treściach na stronie, a także oceniaj i komentuj nasze publikacje w ramach dyskusji na naszym Facebookowym profilu!

Jesteś ciekaw nad czym obecnie pracujemy? Chcesz wiedzieć, co aktualnie nas inspiruje? Obserwuj nas na Instagramie!

Ops! You did not set Instagram App Secret in element pack settings!