Działanie w sytuacjach nieokreślonych
W marketingu ważne jest to, jak wychodzić z opresji, jak stawić czoła kryzysowej sytuacji. Jak zwykłej rzeczy nadać niezwykłą wartość, jak przekonać kogoś nieprzekonanego. Jak zmienić utrwalone już postrzeganie. Jak na nowo opowiedzieć o produkcie, któremu podobnych są na rynku setki. Marketing potrzebuje ludzi, którzy mają umiejętność działania w sytuacjach nieokreślonych i nieprzewidywalnych. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z wysoko rozwiniętym rynkiem konsumenckim, gdzie odkrywanie nowych potrzeb i próba ich skutecznego komunikowania nie są łatwymi zadaniami.
Pandemia – nagła sytuacja kryzysowa
Probierzem marketingowego potencjału staje się nagła sytuacja kryzysowa, taka jak pandemia. Siła i szybkość rażenia tego zjawiska nie mieści się w żadnym scenariuszu biznesowym. Co może w tej sytuacji zdziałać marketing? Jeśli tylko branża nie jest wykluczona z działania przez rządowe zakazy – bo tego marketing nie uzdrowi – należałoby się pochylić nad wartością i obietnicą produktu lub usługi. Może jest jakiś aspekt, którego komunikację możemy wzmocnić, podkreślić, nagłośnić? Może nowa sytuacja nadaje nową wartość temu, co tworzymy? Jak możemy o tym opowiedzieć? Gdzie możemy to upublicznić, by pozyskać uwagę szerokiego grona odbiorców? Czy chcemy mówić językiem strachu i potęgować w ludziach lęk, czy raczej językiem korzyści i nowych wartości? A może czas otworzyć się na nową formę dystrybucji? Może warto wyjąć z szuflady dawne projekty, na które nigdy nie było czasu i sprawdzić jak one mogłyby zafunkcjonować w nowej rzeczywistości? Takie właśnie pytania stają się katalizatorem marketingowej kreatywności. Wielu, w czasie pandemii, decyduje się na dywersyfikację portfolio. To duża zmiana, która dotychczas wzbudzała strach i obawę przed nowym. W obliczu pandemii, dywersyfikacja przestaje budzić obawę, a staje się pretekstem do otworzenia nowego rozdziału biznesowego.
Co z branżami, którym działać nie wolno?
Zaplanuj swój powrót. Zwykle, wszelkie działania wizerunkowe lub promocyjne wdrażane są ad hoc, bez uprzedniego przygotowania. Teraz jest czas, by dobrze przemyśleć swój powrót na rynek. Tym bardziej, że to nie będzie ten sam rynek i ta sama potrzeba odbiorców! Wiele zmieni się w podejściu dotychczasowych klientów do Twojej usługi, czy produktu i w ich oczekiwaniach. Warto przemyśleć swoją obietnicę, zakres usługi lub też sposób jej wykonywania. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: Co stanie się dla nich najważniejsze? Czego nowego mogą oczekiwać? Jaką nową obietnicę mogę im dać? Jaką wartość produktu mogę im zapewnić?
Różnorodność – siła skutecznych rozwiązań
Siła skutecznych rozwiązań marketingowych tkwi w różnorodności osób, które je tworzą. Jeśli masz taką możliwość, nie opieraj swoich planów wyłącznie na swoim odczuciu lub też opiniach ludzi podobnie myślących. Poznaj różne ścieżki myślenia i działania. Wtedy rodzą się najlepsze koncepcje!