Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

 

Nie potrzebna ci do tego sztaluga, płótno i farby. Wystarczy arkusz papieru, samoprzylepne karteczki i kolorowe pisaki (lub jak wolisz – flipchart, postity i markery). Nie musisz też mieć talentu plastycznego, wystarczy mieć otwarty umysł i poznać metodę. Najważniejsze jednak to chcieć!
  • Po pierwsze, wyjdź poza granice własnych przekonań
  • Po drugie, wejdź w nieswoje buty
  • Po trzecie, słuchaj innych i otwórz się na pozornie absurdalną wiedzę
Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Malowanie obrazu to w rzeczywistości tworzenie Mapy Empatii Klienta. To metoda, która pomaga zrozumieć co twój klient myśli i czuje. Pozwala skupić się na jego doświadczeniach i potrzebach. Służy jako podstawa do własnych przemyśleń albo jako kanwa do realizacji warsztatu z zespołem, w którym chcesz zbudować empatię z końcowym użytkownikiem. To prosty schemat wizualny i dziesiątki pytań. Sprawdza się na każdym polu zawodowym.

Z reguły doskonale znasz swoje własne zaplecze. Jesteś w pełni świadomy swoich umiejętności, zasobów, możliwości produkcyjnych czy zakresu oferowanych przez Ciebie usług. Czy, jednak, równie dobrze znasz swojego klienta?  Istnieje ryzyko, że informacje, jakie o nim posiadasz to jedynie mylne przekonania. Pełna i aktualna wiedza o kliencie to dla marketingowców „Święty Graal”. To ona pozwala skutecznie sprzedać to, co masz do zaoferowania.

Mapa Empatii obejmuje sześć obszarów badawczych zamkniętych w prostym schemacie wizualnym. Każdy obszar to określony zestaw pytań. To właśnie one odgrywają kluczową rolę. Prowadzą do zaskakujących odpowiedzi i są bardzo inspirujące w poszukiwaniu nowych rozwiązań. A zatem spróbuj wejść w buty klienta i dowiedzieć się czegoś więcej niż „czym się kieruje podczas zakupu, gdzie mieszka, ile ma lat i jak duży jest jego portfel”.

  • Jakie opinie twój klient wyraża wieczorem, przy piwie, w niezobowiązującej sytuacji?
  • Co prawdopodobnie mówią o nim jego najbliżsi przyjaciele?
  • Co spędza mu sen z powiek?
  • W jakich sytuacjach nie mówi tego, co naprawdę myśli?
  • Jakiego ryzyka najbardziej się obawia?

Odpowiedzi obnażają prawdopodobne problemy. Ty masz szansę rozwiązać je z wyprzedzeniem. To również przedpole dla nowych genialnych pomysłów.

Każdy produkt czy usługa zbudowana jest z dwóch wartości: podstawowej i dodanej. Pierwsza jest obecna zawsze. Drugą trzeba się wyróżnić. Wygra ten, kto lepiej rozpozna ukryte potrzeby i na tej podstawie stworzy unikatowy i szyty na miarę dodatek. Koniec końców, chodzi przecież o to, by sprzedać klientowi „zadowolenie”.

© Sylwia Piskulska | Pictorial 2016

Spodobał Ci się ten artykuł?

Być może zainteresuje on również Twoich znajomych.
Udostępnij jego treść na wybranej platformie!

Zrób kolejny krok!

Rozwiń kreatywność i wzmocnij potencjał swojego zespołu. Osiągnij sukces dzięki skutecznym metodom! Mogę Ci w tym pomóc! Wystarczy, że skorzystasz z mojej oferty szkoleń i warsztatów.

Jeśli jedna osoba coś potrafi, każdy może się tego nauczyć!

Wyświetl szczegóły oferty

Zrób kolejny krok!

Rozwiń kreatywność i wzmocnij potencjał swojego zespołu. Osiągnij sukces dzięki skutecznym metodom! Mogę Ci w tym pomóc! Wystarczy, że skorzystasz z mojej oferty szkoleń i warsztatów.

Jeśli jedna osoba coś potrafi, każdy może się tego nauczyć!

Wyświetl szczegóły oferty

Rzuć okiem na inne artykuły!

  • Jak problem przekuć w wyzwanie?

Jak problem przekuć w wyzwanie?

Problem. Słowo, które nie istnieje w języku ludzi sukcesu. Dlaczego? Ponieważ tam, gdzie inni widzą problem, oni widzą rozwiązanie.

  • Narzędzia czy umiejętności?

Narzędzia czy umiejętności?

Każde narzędzie marketingowe jest tak doskonałe jak osoba, która się nim posługuje. Możesz dysponować zaawansowanym narzędziem analitycznym...

  • Jak zapewnić dobrą jakość?

Jak zapewnić dobrą jakość?

Dla jednych jakość pochodzi od ludzi, dla innych jej gwarantem jest dobry system. W praktyce jednak system jest tyle wart, ile warci są ludzie go tworzący i w nim pracujący.

  • Jak wdrożyć nowe narzędzia w marketingu?

Jak wdrożyć nowe narzędzia w marketingu?

Wdrożenie nowych narzędzi napotyka zwykle na opór. Rzadko jest to kwestią oprogramowania, częściej nastawienia...

  • Jak obniżyć próg wejścia do świata marki nie deprecjonując jej wartości?

Jak obniżyć próg wejścia do świata marki?

Masz markę luksusową, z wypracowanym przez lata topowym wizerunkiem w swoim segmencie. Cykl życia prowadzi ją na szczyt paraboli...

  • Jak budujesz swoją strategię?

Jak budujesz swoją strategię?

Czym jest strategia? Żadna obszerna definicja strategii nie ujęła mnie tak bardzo, jak lapidarne określenie twórców tego słowa, Greków: Strategia jest umiejętnością dowodzenia.

  • Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Nie musisz też mieć talentu plastycznego, wystarczy mieć otwarty umysł i poznać metodę.

  • Co to znaczy być kreatywnym?

Co znaczy „być kreatywnym”?

Kreatywni ludzie rzadko szukają rozwiązań. Częściej szukają problemów do rozwiązania. Niejednokrotnie do rozwiązania przez innych! Choć brzmi to paradoksalnie, jest prawdziwe.

Pytania? Sugestie?

Masz pytania do treści artykułu? Chciałbyś podzielić się swoją opinią na omawiany temat? Nie wahaj się!

Nawiąż kontakt!

Chętnie odpowiem również na wszelkie pytania dotyczące oferty firmy Pictorial. Zapraszam do kontaktu!

2016-10-16T02:05:06+00:00