Jak budujesz swoją strategię? W Power Point’cie czy w życiu?

Czym jest strategia? Żadna obszerna definicja strategii nie ujęła mnie tak bardzo, jak lapidarne określenie twórców tego słowa, Greków: Strategia jest umiejętnością dowodzenia. Nie każdy ją posiada, toteż nie każdemu pisane jest to zadanie.
Jak budujesz swoją strategię?

Myśląc dalej o strategii w kontekście marketingu, poligon skojarzeniowy przywiódł mnie na BUDOWĘ. Porównywalny proces, który zaczyna się od kopania w surowej ziemi, a kończy na dekoracji wnętrz. Od czego zacząć? Czego nie pominąć? Jak osiągnąć cel?

Szpadel w dłoń!

Znasz strukturę i cele firmy dla której pracujesz? Komu sprzedajesz? Kim są twoi konkurenci i jak odpowiadają na potrzeby klientów? Wiesz co wyróżnia twoją ofertę i jak ją pozycjonujesz cenowo? Świetnie! Masz fundamenty. Solidny i pierwszy namacalny element budowy.

Postaw mury.

Przekuj cyfry i informacje we wnioski. Zaprowadzą cię do sformułowania potrzebnych rozwiązań. Podkreśl, co jest potrzebne, koncentrując się na tym, co musi zostać udoskonalone. Pozbądź się zbędnych informacji. Zdefiniuj jakich nowych aktywności należy się podjąć i nadaj tempo planowanym zmianom.

Następnie, trudne i ważne zadanie. Zbuduj zespół strategiczny i wskaż im osiągalne ramy czasowe. Rozbij plan na krótko i długoterminowy.  Spowoduje to, że osiągnięcie celów będzie łatwiejsze. Zmierzysz się tu z porażką wielu wcześniejszych założeń. Z drugiej strony zyskasz liczbowe poparcie dla działań, których nie należy przerywać.

To, co do niedawna było wizją, teraz staje się rzeczywistością. Dokonałeś tego? Gratulacje! Za tobą drugi etap budowy – stan surowy.

Zanim wstawisz okna i drzwi.

Zadaj sobie kilka ważnych pytań. Czy ludzie w twojej firmie widzą potrzebę realizacji takiego planu? Czy mają realne możliwości, by wdrożyć w życie proponowane działania? Czy twoje założenia będą zrozumiałe i jasne dla współpracowników? Jak zamierzasz im o tym powiedzieć?

Zmiana strategii działania wiąże się z koniecznością dokonania zmian w organizacji. Nowy kierunek będzie wymagał intensywnej współpracy zespołowej, a tymczasem jest to wasz słaby punkt? Uruchomienie nowego projektu będzie wymagało nabycia nowych kompetencji, a standardowe szkolenia przynosiły dotąd mierny efekt. Nie ma alternatywy. Trzeba zatrudnić specjalistę, na którego nie ma miejsca w budżecie personalnym?

Sprawdziłeś realność swojego planu. Właśnie wykończyłeś budynek pod klucz.

Przygotuj się do odbioru.

Nawet najlepsza strategia bez sprecyzowania instrukcji do wdrożenia stanie się górą teoretycznych pojęć bez wartości dla odbiorców. Zadbaj o zrozumiały przekaz. Przytocz mocne argumenty. Odwołaj się do faktów. Nade wszystko spraw, by twoja strategia marketingowa budowała wartość firmy wśród pracowników i dawała poczucie więzi z organizacją. Niech każdy zespół wie, jaka część planu należy do niego i co się stanie jeśli go nie wykona. Wyjaśnij jak to wpłynie na innych i na realizację całego przedsięwzięcia.

Dokonałeś analizy, wyciągnąłeś wnioski, zbudowałeś założenia, zweryfikowałeś możliwości powodzenia planu i przekonałeś ludzi do zmiany. Brawo! Właśnie zamknąłeś budowę, która skończyła się szczęśliwym odbiorem.

Oddaj klucze.

Myślisz, że to już koniec? Zbudowałeś budynek, nie po to, by stał i cieszył oko przechodniów lub co gorsza twoje własne. Wprowadź do niego mieszkańców i pozwól innym w nim zamieszkać!

W poprzednich etapach ważne było indywidualne zaangażowanie. Teraz wiele zależy od ludzi, których wciągniesz do strategii. Wdrożysz ją skutecznie, gdy pozyskasz Project Managera. Musi to być osoba z autorytetem, sprawnie negocjująca, szukająca kompromisu i nade wszystko wierząca w powodzenie planu! Będzie czuwać nad każdym etapem, zmotywuje do działania i umiejętnie wykorzysta nawet nieprzyjemne konfliktowe sytuacje, przekonując ludzi do postępowania, którego nie podjęliby w innych okolicznościach. Wzmocni wszystko to, co wspiera i jednocześnie osłabi to, co utrudnia osiąganie pożądanych rezultatów.

Odwiedziny.

Zastanawiasz się kiedy koniec? Przyjdzie z chwilą rozliczenia wszystkich etapów prac, wraz z satysfakcją, którą pokażą kluczowe wskaźniki firmy. Strategia to nie papier, który przyjmie wszystko. To działanie, które prowadzi do celu.

© Sylwia Piskulska | Pictorial 2016

Spodobał Ci się ten artykuł?

Być może zainteresuje on również Twoich znajomych.
Udostępnij jego treść na wybranej platformie!

Zrób kolejny krok!

Rozwiń kreatywność i wzmocnij potencjał swojego zespołu. Osiągnij sukces dzięki skutecznym metodom! Mogę Ci w tym pomóc! Wystarczy, że skorzystasz z mojej oferty szkoleń i warsztatów.

Jeśli jedna osoba coś potrafi, każdy może się tego nauczyć!

Wyświetl szczegóły oferty

Zrób kolejny krok!

Rozwiń kreatywność i wzmocnij potencjał swojego zespołu. Osiągnij sukces dzięki skutecznym metodom! Mogę Ci w tym pomóc! Wystarczy, że skorzystasz z mojej oferty szkoleń i warsztatów.

Jeśli jedna osoba coś potrafi, każdy może się tego nauczyć!

Wyświetl szczegóły oferty

Rzuć okiem na inne artykuły!

  • Jak problem przekuć w wyzwanie?

Jak problem przekuć w wyzwanie?

Problem. Słowo, które nie istnieje w języku ludzi sukcesu. Dlaczego? Ponieważ tam, gdzie inni widzą problem, oni widzą rozwiązanie.

  • Narzędzia czy umiejętności?

Narzędzia czy umiejętności?

Każde narzędzie marketingowe jest tak doskonałe jak osoba, która się nim posługuje. Możesz dysponować zaawansowanym narzędziem analitycznym...

  • Jak zapewnić dobrą jakość?

Jak zapewnić dobrą jakość?

Dla jednych jakość pochodzi od ludzi, dla innych jej gwarantem jest dobry system. W praktyce jednak system jest tyle wart, ile warci są ludzie go tworzący i w nim pracujący.

  • Jak wdrożyć nowe narzędzia w marketingu?

Jak wdrożyć nowe narzędzia w marketingu?

Wdrożenie nowych narzędzi napotyka zwykle na opór. Rzadko jest to kwestią oprogramowania, częściej nastawienia...

  • Jak obniżyć próg wejścia do świata marki nie deprecjonując jej wartości?

Jak obniżyć próg wejścia do świata marki?

Masz markę luksusową, z wypracowanym przez lata topowym wizerunkiem w swoim segmencie. Cykl życia prowadzi ją na szczyt paraboli...

  • Jak budujesz swoją strategię?

Jak budujesz swoją strategię?

Czym jest strategia? Żadna obszerna definicja strategii nie ujęła mnie tak bardzo, jak lapidarne określenie twórców tego słowa, Greków: Strategia jest umiejętnością dowodzenia.

  • Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Czy namalowałeś już obraz swojego klienta?

Nie musisz też mieć talentu plastycznego, wystarczy mieć otwarty umysł i poznać metodę.

  • Co to znaczy być kreatywnym?

Co znaczy „być kreatywnym”?

Kreatywni ludzie rzadko szukają rozwiązań. Częściej szukają problemów do rozwiązania. Niejednokrotnie do rozwiązania przez innych! Choć brzmi to paradoksalnie, jest prawdziwe.

Pytania? Sugestie?

Masz pytania do treści artykułu? Chciałbyś podzielić się swoją opinią na omawiany temat? Nie wahaj się!

Nawiąż kontakt!

Chętnie odpowiem również na wszelkie pytania dotyczące oferty firmy Pictorial. Zapraszam do kontaktu!

2016-10-16T02:22:51+00:00